D96 turnaus Borlänge 29.1.-2.2.2009

Viime syksynä päätettiin, että Borlängen turnaukseen osallistutaan. Monta puhelinsoittoa ja sähköpostia eri suuntiin oli takana, jotta ”homma toimisi” kun 18 poikaa ja 11 heidän vanhemmistaan lähtee ”valloittamaan” ulkomaista jääpallokenttää Ruotsin Borlängeen. Pientä jännitystä oli havaittavissa, kun porukkaa alkoi valua Viitaniemeen torstaina 29.1. klo 15 aikoihin. Vanha ystävämme Virolaisen Rami busseineen oli jo valmiina vastaan ottamaan matkalaiset kyytiinsä. Sitten tavarat autoon, loppuvarmistukset että kaikki tarvittava tavara on mukana, luvunlasku pariin kertaan ja sitten noin klo 15.30 tien päälle kohti Turun satamaa...

Viking Linen Isabella lähti Turun satamasta klo 21. Majoittautuminen hytteihin ja sitten herkuttelemaan Buffet-pöytien ääreen, minkä jälkeen vapaata toimintaa eri puolilla laivaa kunnes oli aika siirtyä nukkumaan, olihan Tukholman päässä tiedossa aikainen herätys, aamupala ja siirtyminen tien päälle.

Tukholmasta suuntasimme reilut 200 km luoteeseen kohti Falunia, aikaisemmin maineikas talviurheilukeskus, jossa kävimme parissa urheilukaupassa täydentämässä varustekasseja mm. uusilla mailoilla. Sen jälkeen matkasimme noin 30 km päähän ”pääkallopaikalle” Borlängen jääpallostadionille. Kari oli varannut harjoitusvuoron klo 13-14, mikä teki varmasti hyvää melkein vuorokauden matkustamisen päälle, ja pojat saivat samalla tuntumaa tulevaan areenaan. Harjoitusten jälkeen pojat ja osa vanhemmista majoittautui viereiselle koululle, osa vanhemmista suuntasi noin 5 km päässä sijaitseelle pienehkölle ja kodikkaalle hotellille. Meidän 1. peli oli alkamassa vasta 8 tunnin päästä eli klo 23.

Kyseessä oli 23. Borlänge Bandy Cup eli turnaus järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1987. Tänä vuonna joukkueita oli mukana 20, 4 joukkuetta kussakin 5 alkulohkossa. JPS D96 oli ainut ulkomaalainen joukkue. Meidän lohkossamme pelasivat kovat ruotsalaisjoukkueet Hammarby IF, IFK Rättvik ja Vetlanda BK.

Kokemusta oli järjestäjillä takana ja sen huomasi heti alusta lähtien; turnausjärjestelyt, sekä majoitus- ja ruokailupuoli toimivat ammattimaisesti. Puitteet olivat kaikin puolin asialliset vaikka millään ”miljoonastadionilla” ei oltukaan. Myös kelit suosivat turnausta, pikkupakkasta ja tyyntä koko turnauksen ajan.

Turnauksen 1. peli alkoi perjantaina klo 15, joten illan aikana meillä oli illan aikana mahdollisuus tarkkailla tulevien vastustajiemme pelejä. Pikku hiljaa alkoi myös keskittyminen omaan otteluumme lämmittelyineen, varusteiden vaihtoineen, luistimien teroituksineen jne...

Klo 23 alkavassa ottelussa meitä vastassa oli Vetlanda BK. Pienestä alkujännityksestä huolimatta pojat pelasivat hyvin alusta lähtien. Ottelu oli vauhdikasta ja mielenkiintoista jääpalloa. Vaikka isännät voittivat ottelun 4-1, voimme olla tyytyväisiä omaan peliimme suurelta osin. JPS:n osallistumista peliin kuvastaa sekin, että saatiin pelissä aikaiseksi kolme tolppaa ja pari läpiajoa. Peli olisi voinut kääntyä toisinkin päin. Pelin jälkeen siirryimme sitten majapaikkoihin ja unten maille, olihan launtaina edessä kaksi kovaa ottelua.

Lauantaina 31.1. aamupäivällä Borlängen keskustassa Kupoli-kauppakeskuksessa, minkä jälkeen palasimme majapaikkaan ruokailemaan ja valmistautumaan seuraavaan klo 14.30 alkavaan otteluun IFK Rättvikiä vastaan.

Ottelu oli jälleen vauhdikas, pelissä oli ”ideaa” ja olimme selvässä johdossa pitkään. Peli meni kuitenkin jännittäväksi, ainakin vanhemmilla kentän laidalla, sillä Rättvik kavensi lukemiin 5-4. Onneksi summeri soi ajoissa ja peli myös päättyi hienoon voittoomme 5-4. Kyllä oli tyytyväistä JPS:n porukkaa! Sitten majapaikkaan toipumaan, ruokailemaan ja pikku hiljaa valmistautumaan seuraavaan otteluun, joka alkoi klo 19.30 ja vastassa oli Hammarby IF.

Tämä 3. ottelumme oli ehkä pelillisesti paras. Vastassa oli kova joukkue, mutta taistelimme ja pysyimme hienosti vauhdissa. Pojat ja pallo kulki moneen otteeseen hienosti, peliä oli hieno seurata. Kehitys on ollut huima viime talveen verrattuna, tuossa ottelussa sen ehkä selkeimmin huomasi. Hyvästä pelistämme huolimatta hävisimme ottelun Hammarbylle 3-0, mikä merkitsi myös sitä että turnaus oli osaltamme ohi. Pelin jälkeen kävimme koulun uimahallissa pesulla tutustuen myös paikalliseen ruotsalaiseen saunaan, jossa lämpöä oli +40°. Onneksi altaan lämmin vesi +32° hoiti hyvin väsyneitä lihaksia. Sitten vielä iltapalat ja käynti kentällä saman lohkon joukkueiden peliä tarkkailemassa ja unten maille. Kyllä tuli uni nopeasti!

Sunnuntaina 1.2. aamupalan jälkeen pakkailimme varusteita, siivosimme majapaikkaa ja seurailimme jatkopelejä. Mainittakoon vielä sekin, että meidän kovasta lohkosta pääsivät molemmat jatkoon menneet välieriin ja lopulta Vetlanda otti pronssia. Eli se sama joukkue, jonka maalitolpat pelastivat ruotsaisella tuurilla perjantaina.

Puolilta päivin oli vielä koululla lounas, minkä jälkeen Rami suuntasi bussin kohti Tukholmaa. Laivan lähtöaikataulun vuoksi emme siis voineet katsoa mitalipelejä. Paluumatka Tukholmaan sujui rauhallisesti DVD:iä katsellen. Lisäksi kävimme noin 40 km Tukholman pohjoispuolella sijaitsevassa kauppakeskittymässä. Joillekin tarttui jotain tavaraakin mukaan, toiset harjoittelivat puttausta golf-liikkeen viheriöllä. Sitten satamaan, Viking Linen Amorella oli starttaamassa klo 20.10.

Hytteihin, Buffetiin ja sitten ”yleistä oleskelua” laivalla vähän vapaammalla aikataululla. Pojat kulkivat paikasta toiseen, vanhemmat analysoivat turnausta omalla tavallaan. Sitten nukkumaan, olihan aikainen herätys taas tiedossa. Noin klo 6.30 aamupalalle ja sitten hätisteltiinkin jo laivasta pois. Amorella saapui pakkaskelin Turkuun klo 7.35, sitten sujuvasti bussiin ja nokka kohti Jyväskylää ”yhden pysähdyksen taktiikalla”. Suurin osa porukasta nukkui paremmin tai huonommin matkan aikana. Saavuimme aurinkoiseen Jyväskylään melko tarkasti klo 12, osa vanhemmista oli jo Viitaniemessä odottamassa omaa pelimiestään...

Reissu oli kaikin puolin onnistunut. Pojat pelasivat hienosti ja saivat hyvää kansainvälistä kokemusta. Näimme hyvää joukkuepeliä käytännössä, jossa palloa kierrätettiin alakerran kautta upeasti eteenpäin, toivottavasti tyyli on tarttuvaa. Käyttäytyminen eri tilanteissa oli 99,9 %:sti asiallista, pojat pärjäsivät hyvin keskenään ja vanhempienkin kemiat näyttivät toimivan mukavasti.  Hyvä ja kehityskelpoinen ”paketti” on kasassa, ei muuta kuin seuraavaa turneeta valmistelemaan...

Olli, Kari ja Juha K.

jk. Alla olevilla järjestävän tahon nettisivuilla on tuloksia ja kuvia turnauksesta: