BANDYLIIGA

Tietoa nuorelle jääpalloilijalle

JPS: n B- ja C- jääpallojunioreilla, heidän vanhemmillaan ja valmentajillaan oli tilaisuus saada tietoa huippuvalmentaja Sami Kalajalta nuoren jääpalloilijan harjoittelun, ravinnon ja levon merkityksestä. Tilaisuudessa Sami kertoi paljon uutta tietoutta ja

opasti ja havainnollisti elävin esimerkein, miten urheilijaksi tullakseen tulee syödä ja elää terveellisesti. Tässä Samin tietoiskun antia kerätty ranskalaisin viivoin yhteen:

- Valmentautuminen on kokonaisuus, jossa monipuolinen harjoittelu tulee nivoa yhteen oikean ravinnon ja levon kanssa

- Mitä parempi urheilija, sen huolellisemmin on kokonaisuus mietitty ja myös toteutettu

- Huippu-urheilijaksi tullakseen on harjoiteltava noin 1000 tuntia / vuosi kymmenen vuoden ajan

- Noin 1,4 miljoonaa toistoa mahdollistaa tien huipulle

- Kestävyysharjoittelussa suoritus 20 % ja lepo 80 %

- Räjähtävän voiman harjoittelussa suoritus 10 % ja lepo 90 %

- Tankkaa noin 2 tuntia ennen harjoitusta / peliä

- Tehokas harjoitus kestää noin tunnin

- Syö heti harjoituksen jälkeen

- Hyvä palautuminen seuraavaan harjoitukseen, ei useita harjoituksia päivässä

- Jokainen hyvä harjoitus päättyy palauttavaan venyttelyyn

- Ennen peliä tai harjoitusta ei passiivista venyttelyä, vaan aktiivista liikehdintää

- Tee omalla ajalla passiivinen venyttely ja rauhassa ajan kanssa

- Jos koulussa on raskasta, on entistä tärkeämpää levätä, ruokailla hyvin ja venytellä

- Syö viittä eri väriä päivässä, syö monipuolisesti noin 5-7 krt / päivä

- Syö säännöllisesti ja vältä turhaa suolaa ja sokeria ( karkki ja pullat, sipsit)

- Vältä kovia rasvoja

- Urheilija ei käytä nautintoaineita, jotka heikentävät suorituskykyä, hidastavat palautumista ja ovat terveydelle haitallisia ( tupakka, nuuska, alkoholi, huumeet )

- Esim. nuuska heikentää hapenottokykyä supistamalla verisuonia ja alkoholi estää harjoituksesta palautumista

- Nukkuminen palautumisen kannalta tärkeää, min. 8-10 tuntia/yö

- Kasvunerityshormonin tuotto huipussaan aamuyöstä klo 03-05, jos nukkumassa

Tällaisia Sami Kalajan terveisiä nuorille urheilijoille ja kyllähän osa ohjeista soveltuu kaikenikäisille.

  PH

 

 


Näytä lisää uutisia

BANDYLIIGA

Vastuuvalmentaja
Mika Ässämäki
Valmentaja
Mika Hyppönen
Ari Koponen
Joukkueenjohtaja
Kari Vänttinen
0407389439
kvanttin[at]gmail.com
Toni Laatanaho
0408335988
toni.laatanaho[at]jps.fi
Huoltaja
Seppo Rytkönen
Jesse Svärd
Fysiikkavalmentaja
Joni Vuopio
Jari Linjala